lørdag 1. september 2012

Kunsten å skamklippe tomatplanter=)

I dag våknet vi til hyggelig vær, men selv om det var finvær måtte jeg tvinge meg selv ut. Da jeg endelig fikk ristet av meg høstfølelsen var det deilig å endelig være i hagen igjen=) Den koselige nabokona kom innom, og ga meg noen tips i forhold til tomatplantene. Det enkle rådet var; du må hjelpe plantene å prioritere hva de skal bruke næringen til ved å klippe av alle grener med for små tomater og alle blader.  Samt at det vil slippe inn mye mer lys. Ja, da var det bare å skamklippe tomatplantene i håp om å få røde tomater i år=)


Etter en ganske omfattende klippejobb er tomatjungelen borte=)


Det ser sannelig litt stusselig ut, men dersom tomatene blir røde så er jeg fornøyd=)


Veldig mange småtomater ligger nå i komposten, men det er fortsatt mange igjen=) Jeg har lært en del ting til neste år. Ikke plant for tett, klippe av blader og greiner uten tomater mye tidligere.

Vi har fått gjort mye arbeid i hagen i dag. Deilig=)

Håper dere har en fin, fin lørdag=)

Vibeke

6 kommentarer:

  1. Må le av de skamklipte tomatplantene dine, de så jammen stuslig ut :O)

    Æ planter kun 1 i hvær stoor potte , har aldri vært plaga med og ikke få dem røde, knipser kun bort hjørneskuddene.

    I år kastet æ både tomat, agurk og paprika plantene mine da æ fikk middog lus i vår, krysser fingrene for bedre avling neste år ;)

    Hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Ja nabokona di har nok rett.....men det var no ei skikkelig barbering:)
    Ha det fint.

    SvarSlett
  3. Da blir det skamklipping her og i morgen! Takk for at du delte tipset ;-)

    SvarSlett
  4. Det var litt av en skamklipping, ja! :-) Håper det hjelper så du får noen modne tomater. Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  5. Duh, det der vakke dumt! Kanskje det må prøves her hjemme? Har ca en million småtomater, som ikke vil bli røde.. Tror jeg skal ta en tur meg hagesaksa jeg ;)

    SvarSlett