lørdag 11. juni 2011

Søster på besøk=)

I helga er gubben og jeg hjemme alene. Det er litt godt, og litt rart. Vi er jo vant til å ha unger løpende inn og ut av huset hele dagen, så i dag har det vært veldig stille her. Vi var i bursdagsselskap i går, og i dag har vi stort sett bare latet oss. Spist lang og god frokost på verandaen med bok. Veldig deilig=) Og siden vi sjelden er uten småguttene, koser vi oss litt ekstra når vi først er alene.

Da vi ruslet ut litt ut på dagen, hadde vi fått besøk av ei Blå Valmuesøster. Den er utrolig søt. I fjor blomstret den ikke, så i år flyttet jeg den ene, og nå har den første blomsten dukket opp. Jeg har lest at den kan være vanskelig å få til og at man ikke kan forvente lang levetid for den i hagen, så det blir spennende å se hvor lenge den holder ut. Vi får nyte den så lenge vi kan=)





Det dukker stadig opp nye blomster, og det er koselig. Allium har jeg etter hvert fått mange av, av uvisse grunner. De er søte, så jeg tåler å ha mange av dem. Det eneste som jeg ikke får til er bladene, de visner alltid i tuppene, og jeg ved ikke hva jeg gjør galt.


Flere Iriser har dukket opp. Av en eller merkelig grunn har jeg nesten bare kjøpt Iriser med mørkelilla blomster. Trodde jeg hadde kjøpt ulike farger, men det er flere år siden jeg kjøpte dem så jeg husker det ikke. Vet at det i alle fall vil dukke opp en blå etter hvert.




Stjerneskjermene har tydeligvis også hatt godt av det fine været i Trondheim de siste dagene, for plutselig står den i full blomst. Veldig søt den og=)



Dette ble et blomstrete innlegg=) Artig at det blomstrer i hagen, mener det kommer en dødtid når det gjelder blomster etter hvert. Er ikke så veldig god på planlegging, og det får jeg lide litt for gjennom sesongen. Har forresten sådd noen stauder i dag, Hjertegress og Akeleier. Blir spennende å se om jeg får de til.

Ha en strålende kveld=)

Vibeke

2 kommentarer:

  1. Jeg har blitt veldig begeistret for valmuesøstrene, og har flere av dem i hagen! Noen av dem er monocarpe, dvs at de dør etter blomstring. Men jeg tror ikke det gjelder den du har! Allium`ene er så vakre, og står ganske lenge i blomst. Mine har akkurat begynt blomstringen! Sprer dine seg, siden du har fått så mange?
    Ønsker deg en fin pinse!

    SvarSlett
  2. Å, du har blå valmuesøster! Den er så vakker. Den har jeg forsøkt flere ganger i Hagen, men får den ikke til. Godt å nyte synet av din.

    SvarSlett