mandag 13. juni 2011

Sol, sol kom til meg=)

Etter flere dager med regn i Trondheim, begynte det å tære på humøret i Kiellandsgata. Når vi har noen dager fri, har vi veldig, veldig lyst på fint vær=) Da humøret var dalende, bestemte familien seg for å gå en tur til Storheia. Det er en ganske lang tur, og i dårlig vær føles den kanskje enda lengre. Vi voksne er imponert over småguttene som gikk hele veien uten en eneste sur mine. Artig å komme seg til toppen var det også. Vi øver, skjønner dere. Til småguttenes store mål i år: bestige Galdhøpiggen. Vi voksne har gjort det før, og guttene har helt siden den gang vært veldig misunnelige. Det er en ting som er helt sikkert, det blir ikke noe problem å komme seg opp dit=)



 Utsikten var ikke den beste...


Utover dagen ble det i alle fall oppholdsvær slik at vi fikk kommet oss ut i hagen en tur. Ruccolasalaten har vokst veldig i det siste, og de første bladene er høstet inn. Det er artig å spise det man selv har dyrket frem. Både småguttene og vi voksne synes det.



Sukkerertene har også vokst mye i det siste, og nå er det bare å håpe på mange sukkererter utover sommeren. De aller fleste spiser vi opp etter hvert som de vokser seg til, men noen havner i salater og annen mat.

Jeg sådde asparges for en del uker tilbake, og de er blitt til minimini-asparges. Er litt usikker på når jeg kan plante dem ut. Må vel prøve og feile litt som vanlig. Har heldigvis mange frø igjen i posen dersom dette ikke skulle lykkes. Asparges kan ikke høstes inn på mange år, og er egentlig for de tålmodige. Jeg er ikke i den kategorien, så det blir spennende å se om jeg greier å holde ut så lenge, eller om jeg gir de opp. Jeg har en plan om at de skal få stå utenfor drivhuset, så de må nok tåle å stå i vinduskarmen en liten stund til.

Det ser ut til at det blir veldig mye jordbær her i år, og det er det beste vi har i hagen. Jeg kan ikke få nok jordbær og planter dem litt over alt. Jeg synes at når det først er norske jordbær å få tak i, så skal man spise så mye man har lyst på=)


Ønsker alle ei fin ny uke=)

Vibeke=)

1 kommentar:

  1. Så herleg med eigne ting dyrka i eigen hage! Eg har ingen slike prosjekt i år. Men har stadig planer for framtida. Flott at gutane er med på fjellet. Våre barn har også blitt med på tur sidan dei var bittesmå i bæremeis. Trur at naturen og trimmen er godt for både kropp og sjel? Lykke til med Galdhøpiggen!

    Håper sola snart treff midtnorge meir enn nokre timar i strekk? ;)

    God klem frå Elin!

    SvarSlett