mandag 28. april 2014

Vår og nesten sommer i hagen=)

Mye av forrige uke og denne helga har det vært fantastisk vårvær, nesten sommer=) Og vi har kost oss hver eneste dag. Vi rakk faktisk å grille 5 dager på rad, før regnet kom i dag. Det er det ikke så ofte man kan gjøre i april. Og denne helga har vi brukt mer eller mindre hver våkne time i hagen, og dette er vår helgeglede hos Vivi. Ta en titt inne hos henne for flere helgegleder.


Og med finværet skyter hagen fart, og plutselig, nesten over natta er det blitt vår i hagen. Det er så fint når hagen går fra grått/brunt til grønt og fine farger. Kuleprimulaene pleier å blomstre før 17.mai, men tror ikke den har blomstrer så tidlig hos oss. Den pynter virkelig opp bedene=)


Kubjellene er så utrolig søte, og nå håper jeg de blir mange før de gir seg=)


Prydkirsebæren vår har de søteste rosa blomster, og den er nydelig når treet står i full blomst, og det er ikke lenge til=)


I kjøkkenhagen skjer det også raskt. Gressløken har allerede noen knopper, og den bruker vi både i salat og eggerøre. Det er vel ikke lenge til jeg klipper og fryser ned det vi trenger til resten av året=) Kjekt å ha i fryseren.


Løpstikka vokser også godt. Den har vi ikke brukt av enda i år, men det blir etter hvert. Det er så artig å ha spiselige vekster i hagen. Om ikke lenge skal dere få se utviklingen av den nye kjøkkenhagen. Den tror jeg blir kjempefin og forhåpentligvis nyttig=)


Det er vår i Kiellandsgata når gulklokkebusken er blitt grønn. Den har også allerede små gule blomster, og nå er det bare å nyte=) Dette er våre vårtegn som vi deler hos I hagen ved skauen. Ta en titt inne hos henne for flere vårtegn.

Det regner dessverre her i dag, og jeg får stadig en påminnelse om at finværsdager er ferskvare! Savner allerede det fine været. Det er en slags trøst at hagen trenger vann!

Håper dere har det fint. Skal dere gjøre noe spennende denne uka?

Vibeke=)




15 kommentarer:

  1. Så flotte kuleprimula du har! Kubjeller er ogsåmså søte. De vil jeg ha flere av :-)

    Kos deg i regnet! Jeg ønsker meg litt regn om natta ;-)

    SvarSlett
  2. Så fint det grønnes og blomstrer hosdæ Vibeke:)
    Delig tid dette er når alt veksopp av jorda :)

    Vi har ennu kjørlig værtype, men klager ikke så veldig mye hehe ;)

    Æ følger nu daglig med på alt som blir større og større i bedene mine og koser mæ i drvhuset mitt, der blir det snart en blomsterflora og lukter så hærlig :)

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  3. Tror faktisk jeg har samme kubjelle men den blomstrer ikke enno. Purren ble bare stående så det blir artig å se hva det blir tilslutt :o)
    Spennende jo jeg meldte meg på pilflettingskurs så på søndag laget vi pilhytte,belgisk hegn (gjerde) og en portal hos en av medlemmene i hagelaget.Idag laget vi klatrestativ og i morgen skal vi lage levende trær av pil :o) og heldigvis er det meldt sol :o)
    Ha ei fin uke Vibeke :o)

    SvarSlett
  4. Så fine dager med grilling og hagekos, blomstene dine er jo så fine.
    Vi skulle vel helst hatt en regnskur her også for det er så tørt i skog og mark.
    Men det kommer nok, ha en fin dag fra Marit.

    SvarSlett
  5. Vi har også vært så heldige med været i uka som gikk + i helga, men i dag er det grått og det regner litt. Men vekstene i hagen har nok ingenting imot litt regn nå! ;)
    Koselige bilder fra hagen deres. Det er gøy når det skjer noe nytt i hagen fra dag til dag. Gressløken her og noen andre urter har også skutt fart de siste dagene.
    I dag avspaserer jeg. Retter standpunktprøver i dag. Godt å rette på dagtid.
    Ønsker deg en FIN uke, Vibeke! :)

    SvarSlett
  6. Nydelig vår/sommer hos deg :) Sukk i dag snødde det igjen, spådd snø i morgen også. Godt jeg har drivhuset å hage i ;)
    Håper sola lyser på deg igjen snarlig. Flotters uke til deg.

    SvarSlett
  7. WOW! Ser det har skutt fart i veksten hos deg ja. Det husker jeg godt fra vi bodde i Tronheim. Våren var kort. Kunne komme i løpet av en helg. Var man bortreist da så gikk man glipp av det. Da var det blitt sommer ;)

    SvarSlett
  8. Den kubjellen var super lekker. Jeg må virkelig få meg noen flere kubjeller.
    Flotte bilder fra vårhagen din, og vi får krysse fingrene for at været holder seg. Tusen takk for en fin helgeglede. Klem vivi

    SvarSlett
  9. Så fint det blomstrer allerede! Nydelige primulaer og kubjeller :) Det er så koselig at det har vært grillvær og sommervarme allerede nå i april. I dag er det visst vanlig vårvær, men det får vi vel tåle etter alt finværet :)

    SvarSlett
  10. De aller nydeligste kubjellene! Sukk...
    Hva bruker du løpstikke til?

    SvarSlett
  11. Blir alltid glad av å se bilder fra din hage. Ha en fin 1. mai :)

    SvarSlett
  12. Herlige vår-blomster-bilder!
    Sol men kaldt her de siste dagen...nå håper vi på varme igjen:)
    Fin søndag til deg:)

    SvarSlett
  13. Så fint det ser ut! Den lilla kuleprimulaen er en favoritt. :) Så fin!

    SvarSlett
  14. Pssst! Har gitt deg en humleutfordring på Ordovergrind.

    SvarSlett
  15. Mine kubjeller har visst dødd i løpet av de to siste vintrene :(
    Lurer også på hva du bruker løpstikke til - og hvor du har fått tak i den. Har ikke sett den på hagesentrene rundt om her.

    SvarSlett