lørdag 28. mai 2011

Grønnsakshage i Kiellandsgata

I Kiellandsgata fikk vi for noen år siden lyst til å lage kjøkkenhage. Småguttene synes det er veldig artig og vi har prøvd ut forskjellige grønnsaker. I år har vi plantet ut poteter som vi har grodd i eggekartonger noen uker i forveien. Vi setter ikke mange potetene og når de er klare for å tas opp tar vi bare opp det vi har behov for der og da. Gulrøtter er også morsomt, og som jeg har nevnt før har vi i år kjøpt lilla gulrøtter. Det blir veldig spennende å se hvordan de ser ut live. Vi har også sådd en god del babygulrøtter. Det aller beste med gulrøtter og poteter er at det er lett å lykkes. Sukkererter planter vi også  mye av, og småguttene spiser de fleste opp etter hvert som de modnes.



Ulike salater planter vi hvert eneste år. I år har vi plantet plukksalat og ruccola. Det spiser vi mye av når det blir varmt i været.


Tomater har vi prøvd oss på flere år, men har ikke fått det helt til. I år sådde vi først tomatplanter som skulle bli en slags hengeplante.... men alle de små plantene døde. Nå har cherrytomatplanter vokst litt, og vi håper på bedre lykke denne gangen. Så en dag i en annen blogg noen som allerede høster av sine... hmfr! Det er en stund til vi kan gjøre det i Kiellandsgata=)

Jordbærplanter har vi ganske mange av, og de er plantet i kanten av et bed med både busker og andre blomster. De trives tydeligvis veldig godt der for vi får mange søte jordbær i løpet av sommeren. Vi plukker inn noen til dessert, men de alle fleste spises når de blir modne (og noen litt før...=) Også i år er det håp om mange jordbær, for plantene blomstrer som bare det.



Det er artig å høste fra egen hage, og det aller beste er at da vet vi at det vi spiser ikke er sprøytet. Vi bruker kun kukompost på grønnsakene, vi sprøyter ikke og må lugge ugresset for hånd. Vi har ikke veldig stor plass, men likevel får vi til en liten avling av det meste.

Vi har også sådd dill, koriander og basilikum. Timianplanten har overvintret i hagen og har vokt en god del i løpet av våren.

Av en snill kollega har jeg fått en squashplante. Den skal straks få en plass i kjøkkenhagen. Jeg har skjønt at den trenger litt størrelse på området den plantes ut i, så jeg må finne et sted hvor den får nok boltreplass.

Bilder av grønnsaker er ikke så fargerike, så jeg må avslutte innlegget med å vise bilder av blomster fra hagen. Liljekonvallen er nydelig, og på grunn av at den er giftig ble den først plantet da guttene ble større. Alliumene kommer til å blomstre om ikke så lenge. Jeg gleder meg til de kommer. Den runde blomsten er utrolig kul. Dessverre visner bladene før blomsten kommer, og det er ikke så pent. Mulig vi gjør et eller annet som den ikke liker. Har ikke funnet ut hva det kan være. Til slutt et bilde av en av papergøyetulipanene vi har i hagen. De er fløffige og kule=)



Håper dere får en fin lørdagskveld=)

Vibeke

1 kommentar:

  1. Hei! Du virker like entusiastisk som meg:o) Jeg har kjøkkenhage for første gang i år, og synes det er kjempegøy. Koselig å lese blogger med samme interesse som jeg har, så jeg la meg til som følger:o) Det blir spennende fremover nå, som det spirer og gror!

    He en fin søndag:o)

    Heleneklem

    SvarSlett