onsdag 30. juli 2014

Fra ferie til hverdag=)

Jeg synes overgangen fra ferie til hverdag er slitsom… mest fordi jeg ikke liker tanken på at årets sommerferie er over, men også fordi man får smaken på late dager og god tid. Jeg vet at jeg egentlig liker hverdager best, og jeg egner meg ikke til hjemmegåing, men det har ikke gått opp for meg riktig ennå. Det er andre uka vi jobber nå, så det går seg vel snart til….

Det som er positivt er at sommeren ikke er over på lenge, og det er forhåpentligvis mange fine hagedager igjen=)


Heldigvis kan jeg nyte en litt overvokst, men hyggelig hage=) Jeg lar dillen blomstre fordi den er så vakker, spesielt når sola skinner på den=)


Og så kan jeg glede meg over at solhattene snart er i blomst. Der er uten tvil en av favorittene i hagen=)


Denne er så søt, og jeg visste ikke at jeg hadde den. Regner med at en av dere vet hva det er, for det gjør ikke jeg=) Jeg lærer utrolig mye av dere deleglade bloggere=)



Hagens fineste farge? Ja, i alle fall en av de flotteste. Det er ikke alle som liker tistler, men både jeg og humlene elsker denne=)


I år har jeg en ambisjon om å prøve å få denne inn før vinteren…. Så gjenstår det å se om jeg faktisk klarer det=) Den er nydelig=)


Om ikke lenge skal jeg høste rips og solbær, og da skal det lages rips og solbær-gele til ost=) Det er veldig godt. Har kjøpt inn nye og akkurat passe store glass=)


Armeringsjern-veggen vår får være kveldens siste bilde=) Vi har hatt utrolig fine dager i Trøndelag, men enda godt det kom litt regn i dag, for denne hagen er skikkelig tørr. 

Fortsatt god sommer til dere=)

Vibeke=)



15 kommentarer:

  1. Så hyggelig at jeg kan hjelpe deg litt, for den liljen heter Tigerlilje på norsk og Lilium lancifolium på latin :-)

    Overgrodd hage hadde du nok ja, når du kom hjem :-)
    Det var en flott reise dere var på!

    Ha en hyggelig jobbuke :-)

    SvarSlett
  2. Der var du jo du også :-)) Dette er en fin tid med moden frukt og sensommerstauder. For ikke å glemme frøsanking! Jeg mener at jeg har fått noen bubiller fra en så lilje (setter den det?) men jeg har ingen erindring om hvor oh navnet har jeg heller ikke. Teflonhjerne :-D Jeg har også hatt snart 2 uker på jobben men tror du ikke jeg har en uke til på lur :-)) God uke i hagen!

    SvarSlett
  3. Nydelige blomster du har! Heldigvis er det masse sommerdager igjen, til å nyte din fine hage!!

    SvarSlett
  4. Heia Vibeke, ser du fikk svar på tigerlljen u ikke viste navnet på.)

    Fine bilder fra hagen din, vi er ikke ferdige med sommeren enda, mange fine dager har vi heldigvis igjen, får bare håpe at soal skinn på oss alle enda ei stund :)

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. Åå så mye fint du har i blomst, veggen med armering og blomster er stilig og fint.
    Den overgangen mellom feriemodus og hverdag er ikke god, men som du sier er ikke sommeren på langt nær over.

    Ha en fin sommerdag og nå er det jo snart helg igjen.

    SvarSlett
  6. Så mange fine blomster du har i hagen din :) Den veggen med armeringsjern er tøff. Gir meg en sydlandskfølelse og det liker jeg :) Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  7. Ja, overgangen fra ferie til hverdag kan være litt brå den! ;)
    Jeg har også tigerliljer i hagen. Søte liljer. Om ikke så lenge skal jeg også høste inn rips og solbær. Jeg er veldig glad i solbærgele. Vi får se om det blir gele eller saft, eller litt av begge deler kanskje?
    God helg når den tid kommer, Vibeke! :) Kos deg i deg fine hagen din.

    SvarSlett
  8. Så mye fint det er i hagen din! Her er bakdiden av huset blitt tatt over av ugress og løvetann... Trist :(. Blir sikkert bra neste år, vi får gjøre forarbeidet i høst og vinter :).

    Snart helg igjen da, det er jo så greit med vanlig hverdag, at man får nyte helgen, ha en fin en :)!

    SvarSlett
  9. Herlige hagebilder :) Det er alltid litt nedtur når ferien er over,men jeg trøster meg med at det hadde ikke vært noe stas i det hele tatt om vi hadde hatt fri alltid. Nyt hagen tross jobb på dagtid (jeg har 2 ferie uker igjen). Men det går så fort, så fort.

    SvarSlett
  10. Så flotte bilder! Nei sommeren er ikke over. Jeg har jobbet en uke alt, men savner allerede de late hjemmedagene. Vi har kost oss masse på stranda og i nærmiljøet, og det har blitt en del lesing

    SvarSlett
  11. Hei! Hytta vår er på fjellet i Valdres. :)
    God lørdagskveld! Nyt resten av helga! :)

    SvarSlett
  12. Så nydelig det blomstrer hos deg...
    Ønsker deg en fortsatt herlig sommer, selv om ferien er over..
    Titti-klem

    SvarSlett
  13. Oppdaget akkurat bloggen din, og har kost meg med å titte her inne :) Legger meg til som følger også, så finner jeg deg igjen! Hos oss er det også mye hage- og oppussingsprosjekter på gang

    SvarSlett
  14. Liets harde realitet.Men jhverdager er nok det beste,spesielt når man har en sånn deilig sommer i minne.Så kommer helgene plutselig like fort som mandagene nesten,og man kan begynne å glede seg til nye ferier.SÅnn er det bare.Godt at vi kan ha lyse deilige kvelder lenge enda,og høsten kan jo også bli fin.Tar en dag om gangen jeg ihvertfall!Hagen din er frodig - så mye fint du har!Her er det mye som skal plantes enda før jeg kan si det samme,men det blir litt etter litt :)))
    Men i dag blir det ikke hage men fjellfauna,skal på kikk etter multer tenkte jeg!!!!
    Håper du har en fin onsdag,lille-lørdag vet du ;)
    Toveklem .)

    SvarSlett
  15. For en flott farge på Georginen din, Vibeke. Du har ikke snegler i hagen din du tydeligvis? Personlig syns jeg ettersommeren i hagen er deilig. Roligere. Må bare få mange mange fler solhatter. He he….Tror jeg må stikke innom Hageland for å sjekke om det er salg der gitt. Tudeloo!

    SvarSlett