fredag 21. juni 2013

Eple-espalier=)

Jeg har tidligere blogget om hvordan vi har laget vårt eple-espalier. Dersom noen er interessert i å se ligger innlegget her. Det lager et skille mellom gårdsplassen og hagen, og vi er veldig fornøyd med det=)


Det er ikke så lett å ta et bilde som viser hvordan det er. I midten vokser en alpeklematis, det stod en annen klematis der også, men den overlevde dessverre ikke vinteren. På sidene har vi espaliert to epletrær, og det kommer mange epler på det i år, så de ser ut til å trives=)


Treene vokser fort, og de trenger allerede en klipp. Jeg må bare sette meg inni når jeg kan klippe, og om jeg kan gjøre det når som helst. Kanskje det er noen av dere som vet det?


Alpeklematisen vokser i alle fall veldig godt, men jeg burde kanskje plante en ny som har litt mer vekst fra bunnen av=)


Det dukker stadig opp nye blomster i hagen, og nå er det flere av favorittene som er på vei. Blommuren er ny av året. den har veldig fine blader, men de vises dessverre ikke på dette bildet.


Er det noen som vet hva dette er? Den har søte yndige blomster, og lange spisse blader=)


Stjerneskjermene er en av mine favoritter. De er utrolig søte, og fine å ha i bukett sammen med andre blomster=)


Jeg elsker lukta av lavendel=) Og et par av mine døde i vinter, og da måtte jeg bare kjøpe et par nye, for jeg kan ikke klare meg ute=)

Det øser ned i Trondheim akkurat nå!!! Og jeg hadde ønsket med nydelig helgevær, men... været er jeg dessverre ikke herre over, så jeg får vel klare meg med det været jeg får=)

Håper dere får ei koselig helg=)

Vibeke=)

14 kommentarer:

  1. Så flott espaljert epletre du har! Det er nok mye å sette seg inn i angående klipping av det, ja. I dag kan Jeg dessverre ikke hjelpe deg med plantene dine, men håper at noen andre kan :-)

    SvarSlett
  2. Godt og vått her også, så nå ble vi rett og slett jaget innomhus :) Flott med epleespaljeet! Og koselig å bli med en runde i hagen din! Ha en super midtsommerhelg :)

    SvarSlett
  3. Å klippe frukttrær er jeg veldig dårlig på og den blå kjenner jeg ikke, så i dag var det lite hjelp fra meg.

    SvarSlett
  4. Espalieret ser rustikt og fint ut. Mange fine blomster du har, fint med lavendelen sammen med steinene.

    SvarSlett
  5. Jeg er av dem som ble inspirert av espalieret ditt, Vibeke. Ingen epletrær på vårt, men diverse klematis og blomsterert. Hm, tror jeg må blogge litt snart. Kanskje et innlegg om dette?
    Fin St Hansfeiring hos deg.

    SvarSlett
  6. Dette ble jo kjempe fint. Spennende å dele opp hagen i forskjellige rom, og ganger.

    Det blomstrer fint hos deg nå. Vi må passe på å nyte alt som kommer i hagen fremover.

    Klem

    SvarSlett
  7. Artig med espalie som epletrea skal vekse på. Spennande å sjå korleis det blir når dei har fått vokse seg til.
    Den blå planta du spør etter har eg i min hage og den heiter Sisyrinchium angustifolium.
    Ha fortsatt ei god helg og jonsok.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  8. Espalieret ders er så flott! Jeg ønsker meg også et slik, men må finne ut hvor det kan passe først. ;)For det meste grått og overskyet i dag, litt regn har det også vært, men så god temperatur å holde på ute i hagen i dag. Fått luket litt og pottet om noen blomster. Kos!

    SvarSlett
  9. Så flott det blir med eple-espalie!..klipping er vel som for andre epletrær,men er ikke helt sikker her altså.Du kan klipper eple tre nå i JAS-månedene (juli,aug,sept)
    Ellers finnes det veilending på nettet eller bibloteket.
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  10. Jeg drømmer meg som vanlig bort i de fine hagebildene dine :)

    SvarSlett
  11. Sånt espalier har jeg og lyst på! Må bare finne ut hvor jeg skal ha det først ;) Dere er flinke!
    Vi skal til Rhodos i sommer, men ikke før mot slutten av ferien.. satser på fine dager hjemme frem til det :) Hva med dere, store planer for ferien?

    SvarSlett
  12. Åhh, espalier av armeringsjern er så fint. Epletrær finnes ikke her i alpine strøk ;) bare to prydepletrær. Øsende regnvær her i helga også, men har da holdt på litt ute allikevel.
    Nydelig uke ønskes deg.

    SvarSlett
  13. Så flott det har blitt, ett artig, godt og pent prosjekt må jeg si.
    Nydelige blomster har du også, kos deg i den fine hagen din.
    Marit.

    SvarSlett
  14. Det er så mange spennende elementer i hagen din jo, alltid noe nytt å lære om :). Ha en koselig dag :)

    SvarSlett