mandag 10. juni 2013

Kattepine!!!

Jeg er veldig glad i dyr, og synes det er helt greit at nabokattene rusler rundt i hagen, men jeg blir veldig lei meg når de graver opp bedene mine!!!


Planen er å ha nyttevekster også i helt vanlige bed, men det er jammen ikke lett når den bare flekken i bedet blir et kattedo. Flere ganger den siste tiden er rosenkålen jeg har plantet gravd opp! Arrrg!! Utrolig irriterende! Så sent i går kveld ble jeg, med verdens beste sovehjertet, liggende våken for å pønske ut en plan for å holde dem borte=) 


Planen, som jeg ikke er helt sikker på vil virke, var å klippe små pinner av pil og sette i jorda hvor jeg har sådd! Synes selv det var en glimrende idé, spesielt da jeg begynte å bli skikkelig trøtt=) Pilen må vel tas opp før den rekker å slå rot, men det skal jeg klare å passe på=) Er det noen som har andre gode tips til å holde katter borte?


Hodetpine nr to er løvetann i plena! Det er ingen her hjemme som synes plen er spesielt artig, så det er vel kanskje derfor den ikke får godt nok stell. Gubben har visstnok en plan for hvordan vi skal få mindre løvetann i fremtiden! Håper han lykkes med det=)


Tulipanene foran drivhuset står fortsatt i blomst, og det er mye hyggeligere en katter og løvetann=) Mulig man kan si at jeg ikke har vært så veldig sprek når det gjelder fargevalget=) En tredje rosa/lilla dukket opp for kort tid siden=)


Irisen er på vei, og den er en av mine favoritter=)


Den er utrolig dekorativ og fin. Det eneste som er kjedelig med denne er at blomstringstiden er kort.


Denne morsomme kjøpte vi i fjor,  og jeg vet ikke hva den heter, men artig er den=) Fint med morsomme blomster når man er litt sur=)

Ønsker dere ei fin ny uke=)

Vibeke=)


9 kommentarer:

  1. Ang katter som graver og gjør fra seg i bed. Vi var plaget med det samme. Fikk råd om å strø noe som het "Katt deg vekk" fra en boks vi kjøpte. Det hjelp. Pluss at patriarken (allergikeren vet du) skremte dem skikkelig, hvis han tok de på fersken i et bed. Denne sommeren har vi ikke sett en eneste katteskitt. Enda iallefall.

    Har jeg forresten takket deg for aspargesfrøa? Tusen takk snille deg. Har ikke fått sådd dem enda. Er det for sent tror du? Og kan jeg drive dem i potter først?

    Vært travle tider skjønner du. Og lite bloggenergi. Blir sånn av og til. Blogging er for meg et lyst og overskuddsprosjekt. Når ikke lysten er der, er det stille.
    Men alt er bare fint her. Jeg nyter den vakre tiden vi har i hage og naturen nå. Håper det samme med deg, Vibeke.
    Er du forresten på Instagram? Hm, nå må jeg lese meg nedover her i Kiellandsgata, og ta igjen det som jeg har gått glipp av.

    PS: Er så glad i Iris jeg også. Mine har gått dukken i vinter. ALLE, uten Sverdliljene. De står flott akkurat nå.

    SvarSlett
  2. For å ta det siste først, den blomsten heter Gudeblomst, Dodecatheon :-)

    Ergelig med katter som graver. Jeg har lest og sett at folk setter tørre pinner på kryss og tvers over bedene for å hindre kattene å grave. Nedklipte roser gjør også susen sånn sett... :-) Lykke til med å stenge kattene borte fra bedet ditt!

    SvarSlett
  3. Piner kommer og piner går, inspirasjonen består! Fine blomster, løvetannen har tatt over plenen utenfor hos oss også... Men idag er en ny solskinnsdag, ha en fin uke :)!

    SvarSlett
  4. Hilser innom - alltid koselig å se bildene dine og så er det godt å lufte irritasjonen litt - blir mye bedre etterpå. Jeg har ingen råd. Skaffe deg en hund som jager katter. Det har vi, så bikkja graver i beddene i stedet :)

    SvarSlett
  5. Hei Vibeke. Så kjedelig med kattene! Jeg har lest at folk har hatt god erfaring med å strø pepper i bed med sarte planter. Kaffegrut skal visst også hjelpe bra.
    Noen sverger til skåler med eddik, men jeg har riktignok ikke prøvd noen av tipsene ut selv.
    Ellers var det skikkelig vakre farger på både tulipanene, irisen og Dodecatheon planten din! :-D
    Ha en fortsatt fin dag

    SvarSlett
  6. heia hei ;)
    katter ja...har jo egne katter men de har kattedo inne, men nabokattene derimot! hjelper med hund ja men hun er jo ikke bestandig ute.
    ser du kattene hjelper det å ha en flaske vann du kan skvette med, du skader de ikke men skremmer de og lar de huske "hu fæle dama med flaska" haha

    ha ei fin uke videre og lykke til med kattene!!

    SvarSlett
  7. Uff... så kjedelig med at kattene graver opp bedene dine, er glad for at vi ikke plages med katter her æ bor.
    Ser du har fått noen tips, det med pepper har æ også hørt om.
    Håper du blir kvitt problemet
    Tullipanene dine har fine farger og den siste var skikkelig artig blomst.
    Takk for alle de koselige kommetarene du legg igjen hos mæ.

    Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  8. Ja, så morsom den siste blomsten du viste var! :) Den har jeg ikke sett før. Og iris er nydelig. Angående kort blomstringstid... Noen av de lyseste lilla syrinene begynner å visne så smått. Glad jeg har to busker til jeg snart kan glede meg over at står i full blomst! :)

    Håper katteproblemet løser seg...

    Fin kveld til deg! :)

    SvarSlett
  9. Kattepine her også. Jeg sverger til avklipte rosegreiner med mye pigger, de legges på kryss og tvers før småplantene i bedet vokser til. Ellers hakker jeg opp hvitløk og strør, appelsinskall rives opp og strøs, pepper....... Hele kjøkkenhagen er dekket med fiberduk, jeg orker ikke tanken på å spise det som har vokst i en kattedo.
    Ha fine dager med eller uten katt, jeg fortrekker nok uten de som bruker hagen min som do iallefall ;) De andre er ok.

    SvarSlett