søndag 10. mai 2015

Den spiselige hagen=)

Den japanske hengekirsebæren er det vakreste treet vi har i hagen, og det blomster nå. Det finnes nesten ikke vakrere. Det kan selvfølgelig ikke spises, men det er allerede andre spiselige saker i hagen=)



Søte rosa blomster=)


Det er ikke lenge til rabarbraen kan høstes, og i år har jeg en plan om å lage rabarbrachutney av noe av den=) Noen som har en god oppskrift de kan dele?


Løpstikka kan det høstes av, og den er vokst seg veldig stor i løpet av kort tid=)


Aspargesen kommer også i rekordfart, og jeg har fått testet tålmodigheten min. Endelig har jeg ventet så lenge at jeg kan høste av den. Hipp hurra=)


Noen advarte meg mot at mynten sprer seg villig, og det kan jeg skrive under på! Den står heldigvis i kasse, og da har jeg kontroll på den.


I kassen hvor jeg hadde dill og koriander i fjor, kommer det nye små planter. De har åpenbart frøsådd seg =)


Jeg satser fortsatt på at nattefrosten uteblir, så jeg sår stadig noe nytt i hagen. I verste fall må jeg så en runde til=)

Vi har hatt fint vær i Trøndelag i helga, så vi har tilbrakt mange timer i hagen. Det er fantastisk, og min helgeglede=) Ta en titt hos Vivi for flere helgegleder=)

Håper der får ei fin ny uke=)

Vibeke=)






16 kommentarer:

  1. Så nydelig det treet er! Vet du hva det heter? De er så vakre når de blomstrer. Det får ikke hjelpe at det ikke har noe frukt ;)

    Håper du får en fin uke!

    SvarSlett
  2. Asparges har jeg også lyst til å prøve. Det er så godt! Nydelig tre du har

    SvarSlett
  3. Nydelige kirsebærblomster! Løpstikke har jeg også for første gang i år, skal bli spennende å bruke i matlagingen. Rabarbraen er så vidt oppe av jorda her, det har kommet mye lengre hos dere. Jeg bruker forresten min til deilig saft :-)
    Jeg har også mynte som virkelig har spredd seg, tenkte at det kunne ikke være så galt, men jammen er den ivrig. Mine tre vidløftige mynter skal så fort som mulig over i egen avdeling.
    Ha en fin mai-uke :-)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott kirsebær træ, skulle ønsske æ hadde noe så vakkert i min hage :)
    Trur æ står over kjøkken hagen min i år, syns det er så mye åmer og snegler på salatene, at æ spiser det ikke.
    Trur æ bare planter urter i år , de holder sæ fine :)

    Ha ei fin uke, Vibeke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. Det var ett vakkert tre, fantastiske fine blomster.

    Her var det mye godt, jeg høstet 7 asparges i går og de var utrolig gode.
    Mynte er godt men jeg røsker opp en bøtte eller to med røtter hver vår.
    Det er så stas å hente godsaker i hagen igjen, god ny uke til deg.

    SvarSlett
  6. Nydelige blomster på kirsebærtreet. Guri, så langt alt har kommet hos dere! :) Rabarbraen her har såvidt begynt å titte opp av jorda...
    Det er gråvær og regn her i dag, så kvelden skal nytes inne. :) God kveld til deg!

    SvarSlett
  7. Hei
    Du verden for et vakkert tre. Lurer på om det kan gå i min hage?
    Du har virkelig mange godsaker i kjøkkenhagen din. Det er herlig med egne spiselige ting.
    Tusen takk for at du ville være med å dele din glede.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. Her har du mykje spennande.
    Asparges må vere fantastisk å få til sjølv.
    Rabarbraen er god på mange måtar, chutney har eg ikkje prøvt av den, her blir det gjerne syltetøy, dessert og suppe i sesongen. Nydeleg men det trengs desverre ein del sukker ..:(
    Lukke til med matvekstane dine.
    Klem

    SvarSlett
  9. så masse spennende du har i hagen
    det er lykke å
    hente fra egen hage
    kos deg
    klem Eli:)

    SvarSlett
  10. Så vakre bilder. Her er det allerede kruspersille, gressløk og timian i hagen. Herlighet som det gror om dagen! Ha en strålende dag!

    SvarSlett
  11. Herlige vårbilder fra hagen deres Vibeke.
    Jeg får lyst å forsøke meg på noen egne bed med spiselige grønnsaker og krydder++ Det må være en fin følelse å sanke asparges ol. fra egen hage. Jeg har en del aspargesplanter som har stått i bøtte de siste par årene i påvente av å få en fast plass i et bed. Nå håper jeg at dette er sommeren hvor en grønnsakhage kan få vokse frem hos meg :-D
    Ha en fortsatt riktig fin vårdag
    Stein

    SvarSlett
  12. Jaa...så enig..de er nesten til å spise opp..japanske kirsebær!
    Flott og frodig rabarbera du har...min sturer litt i år.
    Nyt dagene:)

    SvarSlett
  13. De trærne er virkelig flotte,jeg var så heldig å få en stor bukett av dem idag,
    Døtrene mine hadde vært å plukket i hagen til svigermor;)
    Jeg har laget meg kjøkkenhage i år,så jeg har kjøpt asparges for første gang,men har forstått at man ikke kan høste av dem før etter noen år,så jeg får smøre meg med tålmodighet;)

    Kos deg med langhelg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  14. For en japansk skjønnhet! Jeg savner den frodige skyen av rosa blomster mot himmelen hver vår i mitt barndomshjem. Du store, så stas med asparges og alt annet du har på gang. Du får det til Vibeke:) Du har vært veldig tålmodig og flink. Godt å få belønning.
    God uke til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
  15. Asparagus, en prøvelse i tålmodighet men så godt når man først kan høste av den. Til og med rå! Klarer ikke la være å knekke av en stengel og spise når jeg går forbi.

    SvarSlett
  16. Så nydelig, så nydelig med blomstrende kirsebær!

    SvarSlett