mandag 5. desember 2011

Juletradisjoner=)

Vi har mange juletradisjoner i Kiellandsgata, og en av dem er å reise hjem for å lage sylte sammen med mamma. Det er noe av det aller koseligste jeg gjøre før jul. Mamma gjør grovarbeidet med å handle inn det vi trenger, og i år hadde vi bestemt oss for å igjen lage hjemmelaget leverpostei=) Det er mange år siden sist.


Oppskriftene vi bruker har vi fått av mine besteforeldre, og det synes jeg er ekstra stas=)


Leverposteimassen er endelig i forma. Jeg må ærlig innrømme at lever ikke er det mest trivelige å holde på med. Det ser bittelitt ekkelt ut, men man glemmer det heldigvis fort når nydelig leverpostei er ferdig=)


Før vi satte den i ovnen prøvestekte vi litt i panna=) Nyyydelig=)


Etter et par timer i ovnen var den ferdig, og til frokost lørdag morgen spiste vi selvfølgelig lun leverpostei med bacon=)


Lørdag var det duket for syltelaging=)


Sylta klar for pressing. Vi har dessverre ikke syltepresse, men en diger stein gjør jobben nesten like godt.

Juletradisjoner gjør at julestemningen siger inn, selv om det er regn og mange plussgrader ute=)

Ønsker alle ei trivelig førjulstid=)

Vibeke

1 kommentar:

  1. Så hyggelig at flere lager sylte. Her har vi storproduksjon, og syltepressene er helt uunværlige. Jeg har fått pressene etter besteforeldre og oldeforeldre på begge sider + en nylaget. Så har jeg faktisk kjøpt 2 i bruktbutikk. Jeg tror jeg betalte 300/stk.

    SvarSlett