onsdag 10. oktober 2012

Amsterdam=)

I dag ble vi mer eller mindre kastet tilbake til hverdagen, etter superkoselige dager i Amsterdam=) Vi har faktisk vært uten internett det meste av tiden, og det har vært litt godt. Koblet fra verden på alle mulige måter.


Vi bodde på koselige Hotel Vossius, som hadde flotte rom med god seng til alle fire. Det er viktig når man skal sove mange netter borte. Hotellet ligger ved Vondelpark, og beliggenheten var strålende for en barnefamilie på tur.



Vi har ikke stresset rundt disse dagene, men tatt livet med ro. Et par kanalturer ble det selvfølgelig. Det er sikkert et must når man først er i Amsterdam.  Vi fikk sett veldig mye av byen da vi kjøpte hop on, hop of-billett for et døgn. 



Jordaan er nok det området i Amsterdam vi likte aller beste. Fint området med koselige små butikker og caféer=)


Amsterdam er en veldig sjarmerende by=)


Perfekt å bo ved en park når man har med barn på storbyferie. Gubben og jeg kan kunsten å nyte livet på en benk, mens guttene leker på lekeplasser=) Dette er det Blauwe Theehuis som ligger i parken. Vi hadde gledet oss til en kopp te her, men hvis jeg skal være ærlig synes jeg det var litt oppskrytt.


Vi shopper ikke mye når vi er på tur, men ost måtte vi ha med oss hjem=)


Dyreparken ble besøkt, og det er jeg alltid litt ambivalent til. På den ene siden synes guttene det er gøy, men på den andre siden liker ikke jeg at dyr holdes i fangenskap. Det som jeg likte best i parken var sommerfuglhuset. Utrolig flotte sommerfugler=)


Vi orket dessverre ikke å stå to timer i kø for å komme inn i Anne Frank sitt hus, spesielt siden vi hadde med de små. Så i stedet ble det TunFun for guttene. En enorm lekeplass i en "nedlagt" tunnel. Utrolig artig for de små=)



Hva har vi ellers gjort? Jo, vi har ruslet rundt, kjent på livet og lett etter koselige steder å spise mat. Heldigvis fant vi mange fine steder, og god mat spiste vi hver eneste dag=)

Vi kjøpte selvfølgelig tulipan-løker med hjem. Hva vi kjøpte skal dere få se senere=)

Gleder meg til å pløye gjennom bloggene deres=)

Vibeke=)

11 kommentarer:

  1. Så flott reise du har vært på. Ser virkelig spennende ut!

    SvarSlett
  2. Å det var ei fin reise Dykk har vore på. Så flott og idyllisk.
    Skikkelig vitamin innsprøyting.

    SvarSlett
  3. Morsom lesning Vibeke.
    Oj, kjenner jeg trekkes tilbake til den flotte byen, når jeg leser innlegget ditt. Dere kan kunsten å oppleve storby uten stress. Herlig!

    SvarSlett
  4. Amsterdam er en nydelig by :) Var der for 2 år siden, det var fint å se ditt reisebrev, husker plutselig mye igjen fra Amsterdamferien.
    Takk og velkommen hjem :)

    SvarSlett
  5. Hei Vibeke.
    Ser ut som dere har hatt en helt perfekt høstferie! :-D
    Helt enig med deg i at Amsterdam er en sjarmerende by!
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  6. Det ser ut som du har hatt en strålende uke! Det var et flott reisebrev! Takk for titten :-)

    SvarSlett
  7. Å så heldig du var som kom dæ til Amsterdag, må ha vært en opplevelsestur.
    Selvsagt måtte du ta med dæ tullipaner hjem, så til våren blir det flått hos dæ:Ø)

    Fine bilder fra turen dokkers,

    hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  8. Så deilig med høstferie hele familien :-) Jeg har vært i Amsterdam et par ganger, og likte meg veldig godt der. Kjekt å høre at det er en grei by og ta med barna til også. Det skal skrives bak øret for senere ;-) Takk for flotte bilder!

    SvarSlett
  9. Ser ut som dere har hatt en super høstferie :) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  10. Høres ut som en koselig ferie. Herlig med kanaltur. Har aldri vært i Amsterdam, men kanskje jeg kommer dit en vakker dag. Er så mange steder jeg har lyst til å se...

    SvarSlett
  11. Gøy å se bilder fra turen deres! Høres ut som en FLOTT tur med mange varierte aktiviteter! :) Og den ostebutikken så veldig spennende ut! :)

    Ja, er jo mye enklere å feste wallstickere på glatte vegger. Søsteren min har satt en wallsticker på panel i stua. Det er veldig fint, men selvfølgelig mer jobb å få fint enn når du bare kan klistre den rett på en glatt vegg. Og på en blogg for en tid siden, så jeg at wallstickeren var satt på langs med panelplatene. Skriften gikk altså "oppover", om du forstår hva jeg mener!!? ;) Det var stilig og litt annerledes! :)

    Ønsker deg og dine en koselig helg! :)

    SvarSlett