onsdag 21. januar 2015

Prøve og feile=)

Hagearbeidet i Kiellandsgata er i stor grad basert på prøving og feiling. Jeg er i tillegg ikke verdens mest tålmodige, så mye hagearbeid er en prøvelse for meg=)


Jeg har kjøpt porselensanemone-frø, og de skal sås nå i januar og settes ut i kulda. Jeg skjønner nesten ikke at det går an, men håper virkelig at dette kommer til å fungere=) Er det noen av dere som har prøvd? 


Nå er de sådd, og krukka er satt ut… så da er det vel bare å kle seg med tålmodighet og vente! Det kommer til å bli en prøvelse=)


Perlite var ikke så lett å få tak i. Best var det da jeg besøkte et hagesenter som ga beskjed om at de ikke vil få inn perlite før til sommeren! Jeg mistenker den unge mannen for å ikke vite hva han svarte på=) Heldivis har andre god service, og klarte å skaffe meg det jeg hadde behov for=)

Håper dere har ei fin uke=)

Vibeke=)

14 kommentarer:

  1. Hei! Av og til kan det være lurt å glemme at det står noen potter ute. Jeg er også fryktelig utålmodig av meg. Kan nesten bruke lupe for å se om frøene har tenkt å spire. Har litt erfaring med å sette frøpotter ut i kulda. Noe får jeg til, andre frø viser null og niks interesse av å spire.
    Jeg mistenker også den unge mannen for å ikke ane hva han snakker om. Det hender man møter på slike.
    God kveld og lykke til med frøene! Anne

    SvarSlett
  2. Lykke til, Vibeke, og god helg når den kommer! :)

    SvarSlett
  3. Det går nok bra skal du se, og gjør det ikke det så går det også :) Jeg pleier å regne 50 - 70 % spiring i staudepottene. Enkelte frø vil bare ikke spire hos meg. Hosta f eks. Utrolig irriterende, men en kan da ikke lykkes med alt. Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
  4. Blir spennende og se om du får de til og spire, æ fikk noen frø til og spire ifjord vinter, men iår har æ enda ikke sådd noen stauder.

    Lykke til Vibeke :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. Spennende forsøk! Jeg har ikke prøvd å så den selv, så det blir artig å se om du lykkes!

    Ønsker deg er fin kveld, og god helg :)

    SvarSlett
  6. Porselensanemone…. bare ordet får meg til å drømme…

    Måtte google navnet. Og ja sjekk denne:

    http://www.pinterest.com/pin/476326098062558362/

    Oj oj oj, dette blir spennende å følge med på Vibeke. Om vidunderfrøa spiser i kulda.

    Perlite? Måtte smile av historien din. Opplevde det samme på hagesenter sjæl. Uff, er nok mange hagesenteransatte som burde fått en bedre opplæring gitt.

    SvarSlett
  7. Ingen erfaring å dele, bare: Lykke til!
    Spennende forsøk :)

    SvarSlett
  8. Blir spennende å følge med på. Og ser jo så flott ut på bilder da.
    Lykke til. God helg :-)

    SvarSlett
  9. Åå så spennende Vibeke, jeg håper du lykkes så vi får se resultatet til sommeren.
    Jeg har satt ut frø på vinteren og på våren har det kommet små spirer, ikke denne sorten da.
    God helg og klem fra meg.

    SvarSlett
  10. Hei
    Stort sett så består mitt hagearbeid, også av prøving og feiling. Du verden så mye jeg har prøvd, som har feila. Men gøy er det, og vi vet jo ikke at vi får det til, før vi har prøvd.
    Lykke til! Klem Vivi

    SvarSlett
  11. Så gøy med såing! Perlene er bra! Blir spennende å se resultatet her på bloggen.

    SvarSlett
  12. Ja dette med frø-kuldebehandlig er virkelig spennende!
    Ikke prøvt sorten du nevner,men mange andre som står ute hele vinteren...og de fleste spirer,men ikke alt...
    Denne vinteren har jeg sådd mange byttefrø som skal prøves for første gang...spennende:)
    Lykke til!
    god helg:)

    SvarSlett
  13. God helg til deg Vibeke.
    Her er det blitt helt hvitt så nå blir det skitur i helgen.

    Maritklem.

    SvarSlett
  14. Velkjent metode og personlig egenskap du nevner:):) Jeg var jo så heldig å få porselensanemone frø av deg ifjor. Det ble en søt spire ut av dem. Den vokste litt og jeg er superspent på hvordan det blir med den i år. Har skjønt at de er litt vrien. Lykke lykke til med dine porselensfrø. God god helg Vibeke:)

    SvarSlett