mandag 18. juni 2012

Flere gaver fra den gode nabo=)

Jeg har flere ganger fortalt om den hagegale naboen vår, og i går kom hun igjen med et lass med blomster=) Så mange at vi hadde problemer med å finne plass til alle, men etter flere timers graving var alt på plass.


Jeg har, som alltid, ikke oversikt over hva alt er=)


Veldig mange blomster fikk plass i det nye bedet, så nå er det bare å håpe på fin blomstring i løpet av sommeren.


Denne har utrolig fint bladverk. Ikke veldig hjertelig da den stikker, men fin å se på. Den blir i følge naboen veldig stor, så den har fått god plass.


Denne synes jeg er supersøt=) Noen som vet hva det er? En litt skjør blomst med veldig lite rotsystem. Håper den vil trives.


Da er det nye bedet fullt. Tror nesten jeg må kalle det opp etter den snille naboen=) Selv etter å ha fylt dette bedet var det mange planter igjen. De har fått plass rundt omkring i hagen. Fint med hyggelige naboer=)


Det kommer mange epler på søyle-epletreet.




Det er stadig nye ting som blomstrer i hagen=)


Dette er en fredløs som jeg plantet i fjor... og nå tror jeg at jeg skjønner hvor den har fått navnet fra. Den sprer seg helt vilt. Heldigvis i et innrammet bed, men jeg må nok vurdere hva jeg skal gjøre med den. Den har søte blomster, så foreløpig skal den få stå=)

Fin ny uke til dere=)

Vibeke

5 kommentarer:

  1. Hei Vibeke. Så utrolig hyggelig av naboen din å gi så deg alle de spennende plantene! :-D
    Jeg er desverre ikke så veldig flink til å kjenne igjen blanter som ikke er i blomst, men jeg synes å se, blant annet følgende planter:

    Bilde 1:
    Digitalis Purpureum: Revebjelle
    Polygonatum Multiflorum: Kjempekonvall

    Bilde 2:
    Høstfloks
    Cosmos
    en type valmue (?)

    Bilde 3 :
    Silybum Marianum : Variegert tistel.

    Jeg synes det var en god ide å oppkalle bedet etter naboen din. :-) Jeg fikk 10 hosta av en bekjent som ryddet i hagen i fjor. De plantet jeg i et bed som siden har fått navnet "Wenchebedet" ettter henne :-) En annen del av hagen kaller jeg for "Felixhagen" etter en kamerat som er veldig flink å bli med bort til Sverige og gir en hjelpende hånd en gang iblant. Hagen blir så mye mer personlig på den måten synes jeg :-D
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin uke!
    PS: Fra Onsdag ser det forresten ut som godværet kommer til Trondheim for fullt! :-D

    SvarSlett
  2. Gode naboer er bra og ha :)
    De minste spirene å bilde nr 2 er clarcia, sådde de selv i vår.
    Ha en finfin tirsdag.

    SvarSlett
  3. Så morro med slike plantegaver fra naboen da! Masse fint hos deg :)

    SvarSlett
  4. Så heldig du er som har en slik god nabo. Hun må du ta godt vare på!
    Og så mye fint som du fikk. Jeg er helt sikker på at plantene dine kommer til å trives!

    Klem

    SvarSlett
  5. Hei Vibeke. Har skrolla meg nedover, for å oppdatere meg på de siste innlegga dine. Lite tid til blogglesing for meg. Tida og krefter må brukes på annet hold om dagen.


    Ang pyntegress - jeg har gravd ned dette i store bøtter denne våren, langs en av husmurene. En skyggetolerant type, for dette er nordvendt. Ser at det er i god vekst.
    Skal i mellom bøttene med gress montere uplights. Tror dette kan gi en spennende virkning.

    SvarSlett