onsdag 22. oktober 2014

Jeg må innse at høsten er her=)

Som mange av dere vet sliter jeg med overgangen til skikkelig høst. Jeg synes det er deprimerende å tenke på at sommeren er over, og at det er lenger enn langt til vår=) Jeg må derfor bruke litt tid på å psyke meg opp til vinteren som står foran meg.

Foreløpig prøver jeg å nyte de fine høstdagene jeg får, og heldigvis kom veden en solskinnsdag i år=)


I år fikk vi veden i små sekker, og gubben og jeg bar i løpet av et par timer 80 sekker ved i hus! Yes, vi er glade for at vi er unge og spreke=) Jeg liker å jobbe med ved, og skulle gjerne hugd og ordnet veden min selv=)



Høsten er kommet for fullt i hagen… selvfølgelig! Hagen er full av løv og blader.


Til og med solhatten synger på siste verset, men jeg synes de er fine likevel=)


Stjerneskjermene overrasket meg med nye blomster=) Ekstra koselig når man ikke forventer nye blomster=)



Grønnkålen tåler frost, og den skal få stå i hagen utover vinteren. Vi har ikke hatt den i hagen tidligere, så dette er første gangen vi prøver. Noen av dere om har erfaring med å la den stå gjennom vinteren?


Jeg vil avslutte med å si TUSEN TAKK for alle koselig kommentarer på innleggene=) Det er veldig koselig.

Håper dere har det fint=)

Vibeke=)

16 kommentarer:

  1. Enda litt å glede seg over i hagen ser jeg :-)) Ja takk for påminnelsen! Vi må også ut og handle ved, til tross for at vi ikke brukte opp alt vi kjøpte sist vinter. Det gjelder å være klar?!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde så mye skrivearbeid som ventet at jeg satt inne med ryggen til det som skjedde ute og har bare fortsatt med det. Når jeg har hatt tid har jeg hygget meg med utsikten fra kjøkkenvinduet og sett at rosene blomstrer fortsatt. Må rydde vekk noen trillebårer før vinteren, men har skjøvet det foran meg.

    SvarSlett
  3. Hei Vibeke. Så flinke dere har vært å bære 80 sekker i hus! Hvor i all verden stabler dere all den veden? :-) Jeg hugger veden selv og i år har vi bestemt oss for å fyre mye mer i peisen. Det er jo hyggelig med levende ild i ovn og lysestaker nå når vi går inn i litt mørkere dager :-)
    Sommeren kommer fort nok tilbake, så vi får heller prøve å gjøre det beste ut av vinterhalvåret ;-)
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
  4. Det er godt å få veden under tak, da er det definitivt høst.
    I år har det ikke gått mye ved til nå for det har jo vært så mildt, og det er jo bra.
    Så flott grønnkål du har, det blir fint å ha i vinter.

    Fine bilder, ha en fin høstdag.

    SvarSlett
  5. Det er tungt med høsten, men viktig å kose seg også da :). Hagen din er fin som alltid, selv i ruskevær, så nyt de små tingene :). Kos dere!

    SvarSlett
  6. I dag kom den første snøen!!! Gikk over til slaps etter hvert da og nå er det meste av det som lavet ned borte. Alltid litt rart når den første snøen kommer, men men... Da vi gikk tur i skogen for to uker siden, tenkte jeg på at jeg snart måtte sanke inn mose og minijuletrær. Den søndagen var jeg virkelig ikke klar for det, men merket senest for et par dager siden at jammen begynner jeg ikke å bli "klar" for "innsamling" snart. Hmmm, rart hvordan man omstiller seg når været forandrer seg. ;)
    Godt med mye og god ved i hus. :)
    Snart helg igjen. God helg når den tid kommer! :)

    SvarSlett
  7. Ved er så koselig å holde på med ja, det synes jeg også. Vi kjøper i storsekkerog min jobb er å stable den i garasjen. Koselig jobb! Jeg blir også deprimert om høsten. Hater at det blirvså tidlig mørkt. Men vi må bare i igjennom denne tiden og så blir det vår igjen :)

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  8. Jeg er heller ikke så glad i høsten. Foreløpig har det ikke vært frost her, men det har regnet nesten hele oktober :-( Man får gjøre det beste ut av årstiden, stearinlys, myke pledd, en god bok og fyr i peisen!
    Ha en riktig fin helg. Klem, Berit

    SvarSlett
  9. Jepp, Vibeke, jeg har det fint jeg også.
    Forberedelser for vinterhage her i dag. Sol og fint. Godt å være ute.
    Stor godhelgklem til deg fra meg.

    SvarSlett
  10. Vi er heldig som har skog sjøl så vi slipper og kjøpe ved, gubben sørger for vinteveden er i hus :)
    Ingenting er mere koseligere enn og fyre i ovnen og høsten og kjenne den gode lukta fra bjørkeveden som spraker inni ovnen :)
    Æ liker alle årstidene og høsten syns æ e veldig fin, da planlegger æ jula som kommer fortere enn vi anerm, æ kjøper inn julegavene så de pleier æ og være ferdig med rundt første advent som bare er 1 mnd unna...
    Ha ei fin helg Vibeke

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  11. Ja, selv om vi vil eller ikke så er høsten kommet. Vi har allerede sett snøen, men den forsvant allerede dagen etter, og takk for det.
    Nyt høsten og kos deg. Klem vivi

    SvarSlett
  12. Jeg er nok heldiger enn deg, som liker snø og vinter. Greit når man bor der jeg bor også da.
    Fin ny uke til deg.

    SvarSlett
  13. Grønnkål er toppen :-)
    Jeg lar den få noen kuldegrader ut i november - desember. Så bilr den til deilig grønnkålsuppe! Kan jo ikke vente til den blir dekket av snø.

    SvarSlett
  14. Jeg liker heldigvis overgangen til høst. Skjønner at det kan være tungt. Du har iallefall mange koselige stunder innomhus å se frem til med egenbåren ved. Deilig!! Plutselig er det vår igjen Vibeke:)

    SvarSlett
  15. Hei vibeke:)
    Så flink dere har vært med ved...men det er jo ikke noe annet som duger når minusgradene biter seg fast.
    Jeg elsker sommeren og høsten...men vinteren kunne jeg godt ha vært foruten,men det tar ikke gleden fra en vakker høst,slik som vi har på mine kanter:)
    Grønnkål står fint gjennom vinteren,jeg går ut ogbryter av noen grener til vinter grytene...mmm. Neste år skal jeg prøve den røde varianten som du viser:)

    SvarSlett
  16. Ja, nå er høsten her - liten tvil om det. Og i dag/natt har vi hatt frost også. Så flott at dere har veden i hus. Lite som slår den deilige varmen fra peisen. Nydelig høstblomstring hos deg.
    Ha en en dag!

    SvarSlett