lørdag 28. september 2013

Rydding i hagen=)

I dag var det bare å hive seg rundt og rydde hagen. Burde egentlig startet den jobben for en stund siden, for jeg vet at det tar litt tid. Utrolig hvor mye hageavfall en liten hage produserer, og vi kommer til  å kjøre bort det meste da vi ikke har en god og funksjonell kompost. Det står på to-do-lista=)


Erteblomstene ramlet ned da det blåste en dag i forrige uke, så da var det bare å ta de helt opp i dag, selv om de nok hadde blomstret en stund til om de hadde fått lov. Som dere ser ble ikke drivhusdøra malt i år heller. Den MÅ vi male neste år!!=)


Det ble en del røde tomater til slutt, selv om det tok veeeeeldig lang tid å få modne tomater her i gården!!! Har egentlig bestemt meg for å ikke ha tomater neste år, men siden det ble en god del flere enn i fjor, så er det veldig fristende å prøve en gang til=)


De få tomatene som ble røde ble fine og gode=)


Dillen er ferdig for i år, men den er fortsatt dekorativ og tar seg fint ut på bilde=) Nå er det derimot slutt, for nå ligger den i tilhengeren og er klar for bortkjøring.

Fikk en koselig forespørsel om oppskrift på søtpotet- og chillisuppa. Jeg har fått oppskriften fra ei venninne som er veldig flink til å lage mat, og denne suppa er enkel å lage og veldig god. Holder til ca 2 personer.

Ta et par søtpoteter og del i terninger, en boks kikerter, en hakket chilli, et par fedd hvitløk hakket. Has i kasserolle/gryte. Fyll med vann til det dekker grønnsakene, ha i en grønnsaksbuljongterning. Kok i ca 40 min. Mos suppa med stavmikser. Server med parmesanost og godt brød=) Det går an å variere den. Dersom jeg ikke har kikerter, slenger jeg heller i et par vanlige poteter og en løk, og det blir like godt. 

Fiiiin helg til dere=)

Vibeke=)



10 kommentarer:

  1. Ja nå må en bare få rydda bort, klippe ned og pakke sammen før alt fryser.
    Det er så mye artigere å pakke alt ut på våren og jeg blir like forundret hver høst hvor mye som står overalt.

    Så flotte tomater du har dyrket frem, de fineste tomatene mine har stått på friland i år, men så har det vert en flott og varm sommer da.

    God lørdagskveld.

    SvarSlett
  2. Det er godt å få ryddet opp i hagen, før det blir så kaldt at det blir grusomt. Det er jo koselig å vandre rundt i høsthagen også.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem

    SvarSlett
  3. Deilig med opprydning da :)! Og tenk om du får enda flere tomater neste år, ikke legg bort tomatplantene ;)! Ha en koselig helg Vibeke :)

    SvarSlett
  4. Drivhusdøra deres syns jeg er veldig sjarmerende. :) Søteste drivhuset! :)

    Her må det også til mer hagerydding... Nå har ungene og jeg fått høstferie, så da har jeg litt bedre tid til hagearbeid. Syns ikke det er lenge siden jeg startet opp igjen etter sommerferien, men herlig med en friuke! :)

    Ja, du skulle gjerne fått lært meg å hekle! :) Mamma er også flink til å hekle, så jeg har ganske lenge tenkt på at hun må lære meg det. :) Skal hekle en kant rundt et lappeteppe jeg snart er ferdig, så da...! ;)

    God lørdagskveld!

    SvarSlett
  5. Hek! Ja, det tar jaggu litt tid med høstrengjøringen, men så godt å få det gjort:) Litt skal en da utsette til neste år også:) ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Her har det vært løklegging på agendaen i dag : ) Flott vær og to kilo blomsterløk i posten! Det kaller jeg en god helg! Endelig fikk du modne tomater så blir det kanskje noen til neste år også?! Fortsatt god helg

    SvarSlett
  7. Heisan Vibeke.
    Flink dere har vært i hagen!
    Så flott dere fikk røde tomater før nattefrosten! Jeg prøvde meg også på tomatplanter i Sverige i år, men glemte dem i en mørk krok av drivhushagen, så jeg fikk ikke en eneste rød tomat. Jeg tror jeg skal sløyfe tomater til neste år...
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  8. Så flinke dere er:)...godt å få rydde opp før været blir dårlig.Og en har alltid prosjekter til overs for neste år:)
    God søndagkveld:))

    SvarSlett
  9. Takk for tips om bruk av chili. Har plukket inn siste rest i dag og det ble myyyyyyyyyye chili. Tomater er kommert for å bli i vårt drivhus... noe jobb er det, men du verden for en smak.
    Har vært en uke på ferie i Tyrkia og nå kan jeg trygt si at tomatene dyrket i drivhus i Norge smaker minst like bra.

    SvarSlett
  10. Takk for oppskrift! Tomater er mye styr med tidlig såing, vanning og voksested - og ikke alltid en suksess, men oj så mye bedre de smaker enn de i butikken når man først får dem til.

    SvarSlett